استفاده از سند تک برگی می تواند مزایای بسیار زیادی به همراه داشته باشد.
در سال های اخیر کم کم سندهای منگوله دار از رده خارج شده و جای خود را به سند تک برگی داده است.
این سند در سال ۱۳۹۰ با هدف بالا بردن امنیت یکپارچه سازی اسناد معرفی شد.
بنابراین هنوز هم سندهای منگوله دار زیادی در سطح جامعه وجود دارند.
دلیل آن هم به این مسئله بر می گردد که هنوز بسیاری از املاک در این بازه زمانی مورد معامله قرار نگرفته اند
و با توجه به اینکه صاحبین این اموال تغییر نکرده است،
نوع سند هم ثابت باقی مانده است.
در این نوشته مشاوره حقوقی به بررسی این موضوع می پردازیم
که سند تک برگ چیست؟ و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
همانطور که از نام آن پیدا است سند تک برگی سندی است که تنها یک برگ است
در این حالت در هر بار معامله مال، سند قبلی باطل می شود و برای فرد سند جدیدی صادر خواهد شد.
همچنین با داشتن هولوگرام می توان از اصالت آن مطئمن شد.
اماسند تک برگی چه مزایایی دارد که باید از آن استفاده کنیم؟
بیشتر بخوانید: جرم جعل سند
استفاده از این نوع سند می تواند مزیت های زیادی را به همراه داشته باشد
که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:
۱- ثبت سیستمی و یکپارچه سازی اطلاعات مالک و ملک.
۲- در این روش برای هر مالکی یک سند صادر خواهد شد،
در نتیجه هر مالک سند خاص خودش را دارد.
برای مثال ملکی که بین سه نفر مشاع می باشد دارای ۳ سند تک برگی خواهد بود
در نتیجه امکان کلاهبرداری به شدت کاهش می یابد.
۳- روند چاپ این اسناد به صورت کامل سیستمی و مکانیزه می باشد
در نتیجه خوانایی آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند.
از طرفی دیگر استفاده از اسناد تک برگ کمک می کند که متن نوشته های سندهای مختلف یکپارچه سازی شود.
در نتیجه می توان گفت که این اسناد به مقدار قابل توجهی قابل فهم تر می باشند.
۵- در این نوع اسناد حدود و کروکی دقیق هر ملکی تعیین شده است
و در نتیجه ابهامات در مورد متراژ ملک از بین می رود.
۶- جعل اسناد تک برگی از اسناد منگوله دار به مراتب سخت تر می می باشد
مخصوصا که هلوگرام این اسناد به سختی قابل جعل می باشد.
۷- کاهش میزان فرسوگی و از بین رفتن اسناد
سندهای منگوله دار برای ملک صادر می شدند و با تغییر مالکیت دست به دست می شوند
در نتیجه امکان استهلاک و از بین رفتن آن بسیار بالا می باشد.
اما سندهای تک برگ برای هر نفر صادر می شوند و پس از هز بار تعویض مالکیت، سند جدیدی صادر می شود
در نتیجه امکان استهلاک آن بسیار پایین تر از سایر انواع اسناد می باشد.
۷- استفاده از سندهای تک برگ باعث شده است که فرایند تعویض اسناد آسان تر شود.
۸- کاهش مصرف کاغذ.
بیشتر بخوانید: جعل اسناد و مدارک
اگر سند شما منگوله دار است یا می خواهید خرید و فروش ملک انجام دهید باید به موارد زیر دقت کنید:
۱- مراجعه به دفتر اسناد رسمی
۲- استعلام سند قبلی
۳- نسویه حساب با شهرداری
۴- مراجغه به اداره دارایی
۵- انتقال سند در دفتر اسناد رسمی
۶- مراجعه به اداره ثبتِ محلِ ملک
۷- ارائه سند مالکیت قبلی
۸- پرداخت هزینه ها و ارائه مدارک مالک
۹- مراجعه به باجه پست مستقر در اداره ثبت
۱۰- صدور و دریافت سند تک برگی جدید.
برای اینکه بتوانید سندهای قدیمی خودتان را عوض کنید
باید مدارک زیر را به دفتر رسمی ثبت اسناد و اداره ثبت ارائه کنید:
۱- اصل و کپی مدارک هویتی خریدار و فروشنده ملک یا مالک جدید و مالک قبلی
۲- ارائه پایان کار شهرداری
۳- استعلام سند
۴- تسویهحساب با بیمه تأمین اجتماعی برای املاکی که کاربری صنعتی و تجاری دارند
۵- قبض تلفن ثابت ملک و نشانی ملک به همراه کد پستی
۶- کروکی دقیق ملک
۷- ارائه وکالتانامه از سوی وکیلی که مراحل کار را پیگیری می کند (اگر خودتان این کار را می کنید،وکالتانامه نیاز نیست)
۸- فرم تقاضای سند تک برگی
۹- فرم مربوط به اداره پست.
اگر سوال دارید همکاران ما به شما پاسخگو خواهند بود:
۸۸۸۱۳۷۸۸ ۰۲۱
2 Comments
با سلام پدری ۱۰ سال مرده است و خانه ای به نام اوست اگر فرزندان او در طی این ۱۰ سال سند تک برگ خود را نگرفته باشند خطری پیش نمی آید؟دولت مشکلی در آینده برای آنها پیش نمی آورد؟
سلام
خیر اگر ورثه مشکلی نداشته باشند ، مشکلی پیش نمی آید .