کلاهبرداری رایانه ای یا کلاهبرداری از طریق فضای مجازی ( اینترنتی ) از نگاه وکیل پایه یک دادگستری در موسسه حقوقی چتر عدالت ایرانیان

در این صفحه قصد داریم از مشاوره تصویری برای آشنایی هر چه بیشتر شما با موضوعات حقوقی بهره ببریم.   یکی از جرایم موضوع کلاهبرداری است   که از مصادیق کلاهبرداری، کلاهبرداری رایانه ای یا کلاهبرداری از طریق فضای مجازی و اینترنت می باشد.   در اینگونه کلاهبرداری ها شخصی با معرفی خودش به عنوان شخص صاحب نفوذ و یا شخص دارای سمت   و یا با حیله و تقلب یا تتمیع طرف مقابل به سود آوری بیش از حد و یا از طریق سرمایه گذاری در پروژه های مختلف   و درآمد زایی خارج از عرف افراد و متقاضیانی را که به سایت خود جذب کرده است را تشویق و ترغیب می کند تا در اینگونه موارد سرمایه گذاری کنند. و از این طریق واریز مبالغه به حساب خودش سهعی در کلاهبرداری و تحصیل اموال این افراد دارد.   قانونگذار در این زمینه دادسرایی را تحت عنوان دادسرای جرائم رایانه ای و فضای مجازی در نظر گرفته است.   که با انجام تحقیقات مقدماتی در پلیس فتا و جرائمی که در این خصوص صورت می گیرد را پیگیری کرده   و پروسه پرونده قابل رسیدگی و انجام می باشد.   پلیس فتا خود دارای دایره  اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی می باشد.   گاهی جرائمی که از این طریق انجام می شود در قالب مفاسد اقتصادی و کلاهبرداری است   و گاهی در راستای بحثهای تهدید، مزاحمت و اخاذی و یا ارتباط هایی است که از طریق فضای مجازی مثل: واتساپ یا   تلگرام انجام می شود.   گاهی اوقات هم این فضا، فضای سیاسی است که در خصوص مواردی از قبیل: سایت ها.   این سه مسئله بیان شده از طریق دادسرای جرایم رایانه ای پیگیری می شود.   که رسیدگی و تحقیقات مقدماتی دادسرا از طریق پلیس فتا انجام خواهد شد.  

قوانین آپارتمان نشینی از نگاه وکیل پایه یک دادگستری در موسسه حقوقی چتر عدالت ایرانیان

 

قوانین آپارتمان نشینی

یکی از موضوعات مهم در جامعه فعلی، بحث قوانین مربوط به تملک آپارتمان ها می باشد.   که در قالب سوالاتی که از گروه مشاوره حقوقی مطرح شده است، به آن ها پاسخ خواهیم داد.   هر مالکی موظف است به میزان مساحت اختصاصی که دارد، نسبت به پرداخت هزینه های مشترک اقدام کند.   گاهی اوقات این اتفاق رخ می دهد که یکی از مالکین، از پرداخت هزینه های مشترک استنکاف می کند.   و قانونگذار ضمانت اجرایی برای این موضوع در نظر گرفته است.   که طبق ماده 10 قانون تملک آپارتمان ها، هیئت مدیره یا مدیر ساختمان می تواند   پرداخت بدهی و میزان بدهی را طی ارسال اظهارنامه ای به مالک یا مستاجر ابلاغ کند.   و پس از ابلاغ طرف مقابل ظرف مدت 10 روز نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام نماید.   که اگر این عمل تحقق پیدا نکند، هیئت مدیره یا مدیر ساختمان این حق را دارد که  مالک یا مستاجر را از   حق استفاده از خدمات مشترکی مثل: شوفاژ، آب گرم و گاز و یا موارد مربوط به تهویه مطبوع؛ منع نماید.  

سوالات متداول حقوقی

در این مطلب قصد داریم تا به برخی از سوالات متداول حقوقی شما عزیزان پاسخ دهیم.

سوالات متداول

 

۱- اگر موجر مدعی ورود خسارت به مورد اجاره از سوی مستاجر یا عدم پرداخت اجاره بها یا بدهی شارژ و… باشد آیا می‌تواند راساً نسبت به برداشت این مبلغ از ودیعه‌ای که نزد اوست اقدام نماید؟

خیر. مستاجر نمی‌تواند برای رسیدن به حق خود باید به دادگاه یا شورای حل اختلاف

حسب مورد (تا ۲۰ میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف و مازاد آن در صلاحیت دادگاه می‌باشد) مراجعه

و دادخواست تقدیم نماید و با درخواست و صدور قرارتامین خواسته

نیز می‌تواند مبلغ ودیعه را نزد شورا یا دادگاه توقیف نماید.

 

*اگر پاسخ سوال برای شما کافی نیست و نیاز به توضیحات بیشتر دارید

می توانید از طریق شماره تلفن ۸۸۸۱۳۷۸۸ اطلاعات بیشتری کسب کنید

یا اینکه با مراجعه حضوری مشاوره جامع و کاملی از

  وکلای پایه یک مجرب موسسه حقوقی چتر عدالت دریافت کنید.

 

۲- رسیدگی به درخواست تخلیه عین مستاجره چنانچه ملک مورد اجاره مسکونی باشد در صلاحیت کدام مرجع قضایی است؟

به موجب مقررات قانون شورای حل اختلاف، در صلاحیت شورا خواهد بود.

*اگر پاسخ سوال برای شما کافی نیست و نیاز به توضیحات بیشتر دارید می توانید

از طریق شماره تلفن ۸۸۸۱۳۷۸۸ اطلاعات بیشتری کسب کنید

 

یا اینکه با مراجعه حضوری مشاوره جامع و کاملی از

وکلای پایه یک مجرب موسسه حقوقی چتر عدالت دریافت کنید.

 

۳- در چه صورتی موجر می تواند تقاضای تعدیل اجاره بها را نماید؟

درصورتی که سه سال از تاریخ انقضاء و یا اینکه از تاریخ مقرر در حکم قطعی

بر تعیین یا تعدیل اجاره بها سپری شده باشد

 

موجر می‌تواند به استناد بالا یا پایین رفتن هزینه زندگی با تقدیم دادخواست به دادگاه عمومی

محل ملک تقاضای تجدید نظر نسبت به میزان اجاره بها را کند

 

که در این صورت دادگاه با جلب نظر کارشناس اجاره بها را به نرخ عادله روز تعدیل خواهد کرد.

*اگر پاسخ سوال برای شما کافی نیست و نیاز به توضیحات بیشتر دارید

می توانید از طریق شماره تلفن ۸۸۸۱۳۷۸۸ اطلاعات بیشتری کسب کنید

یا اینکه با مراجعه حضوری مشاوره جامع و کاملی از وکلای پایه یک مجرب موسسه حقوقی چتر عدالت دریافت کنید.

 

۴- تامین دلیل چیست و توسط چه مرجعی انجام می شود؟

تامین دلیل به معنای در امنیت گذاشتن دلیل است. هرگاه خواهان مدعی اثبات خواسته خود می باشد

و و خواسته مستند به دلیل است لذا به لحاظ از بین رفتن دلیل می تواند

ابتدائاً تامین دلیل نماید.تامین دلیل در صلاحیت شورای حل اختلاف است

و بعد از تقاضای ذینفع‌، توسط مجری قرار یا کارشناس دادگستری به صورت ملاحظه‌، صورت‌برداری

یا تهیه گزارش و ثبت کتبی (صورت‌جلسه‌) اوضاع و احوال و دلایل موجود صورت می‌گیرد.

 

و تفاوتی وجود ندارد که این دلایل نزد خود وی (مدعی) یا نزد طرف دعوای آینده یا نزد ثالث باشد.

*اگر پاسخ سوال برای شما کافی نیست و نیاز به توضیحات بیشتر دارید

می توانید از طریق شماره تلفن ۸۸۸۱۳۷۸۸ اطلاعات بیشتری کسب کنید

یا اینکه با مراجعه حضوری مشاوره جامع و کاملی از

وکلای پایه یک مجرب موسسه حقوقی چتر عدالت دریافت کنید.

 

۵- آیا برای گرفتن مهریه عندالاستطاعه می توان حکم جلب زوج را گرفت؟

خیر زیرا ابتدا باید استطاعت مالی زوج را برای پرداخت مهریه اثبات کرد،

در صورت داشتن توان مالی و عدم پرداخت می توان حکم جلب وی از طریق دادگاه گرفت.

 

مشاوره حقوقی