بروزرسانی در تاریخ ۱۴۰۰.۰۸.۱۶
وصیت کردن عبارت است از انشای امریکه اثرآن معلق به فوت انشاء کننده
خواهد بود؛خواه این تملیک رایگان و مستقیم مال یا دستور تصرف درآن
یا فک ملک،اسقاط حق ونصب وصی جهت ادای واجبات مالی یا مانند
آنها باشد لذا وصیت به دو دسته تملیکی وعهدی منقسم می شود.
وصیت کننده را موصی،کسیکه وصیت به نفع او شده را موصی له،
وکسیکه باید دستورات موصی را اجرا کند وصی نامدارد و
به موضوع وصیت موصی به اطلاق می گردد.
در وصیت تملیکی،صرف انشای وصیت موجب تملک نیست بلکه قبول موصی له
پس از فوت موصی لازم است
اما استثنائا اگر موصی له غیرمحصورباشد مثل اینکه وصیت
برای فقرا یا امورعام المنفعه شود،قبول شرط نیست.
برخلاف وصیت تملیکی در وصیت عهدی قبول شرط نیست اما
وصیت تا وقتی موصی زنده است میتواند وصایت را رد کند،
ولی اگر قبل از فوت موصی رد نکند دیگرحق نخواهد داشت
که بعد از فوت آن را رد کند حتی اگراز وصایت بی اطلاع بوده باشد.
از شروط دیگر که برای صحت وصیت لازم است اهلیت موصی است
یعنی طبق ماده ۸۳۵ قانون مدنی موصی باید نسبت به مورد وصیت جایز التصرف باشد.
وصیت کننده؛ باید دارای پنج شرط باشد، که عبارتند از؛
بلوغ، عقل، اختیار، رشد و عدم خودکشی. بنابراین
وصیت کودک، صحیح نیست، گرچه اقوی صحت وصیت کودک ده ساله است
در مورد کارهای نیک مثل ساختمان مسجد و پل و خیرات و مبرات.
وصیت دیوانه،مست و کسیکه او رامجبور کرده باشند
وصیت کند ومحجوری که از تصرف در اموالش ممنوع است،نیزصحیح نیست.
همین طور کسی که با زخمی کردن خود یا خوردن سم یا پریدن از بلندی دست
به خود کشی زده ، وصیتش صحیح نیست.
طبق مقررات ایران که بر مبنای فقه شیعه است موصی تنها حق دارد به موجب وصیت
در زمان حیات خود بدون وجود هرگونه مزاحمتی نسبت
به ثلث اموال خود وصیت نماید و مازاد بر آن نیاز به اجازه ورثه دارد.
وصیت در حقوق ایران میتواند به صورت رسمی،سری،
عادی،یا حتی شفاهی باشد البته طبق قانون امورحسبی اصل برآن است
وصیت در مواقع عادی باید کتبی باشد و فقط وصیت کتبی
را وصیت گویند واستثنائا درشرایط فوق العاده وصیت شفاهی نیز داریم.
-اگر موصی بعد از اینکه وصیت کرد دوباره وصیتی برخلاف وصیت اول کند وصیت دوم صحیح است.
– وصیت به صرف مال در امر نامشروع باطل است.
-موصی باید مالک موصی باشد و وصیت به مال غیر ولوبا اجازه مالک باطل است.
-موصی نمی تواند با وصیت کردن یک یا چند تن از ورثه را از ارث محکوم کند واین وصیت نافذ نیست.
کسی که می خواهد وصیت کند، با اشاره ای که مقصودش را بفهماند،میتواند وصیت کند.
اگر نوشته ای به امضا یا مهر میت برسد، چنانچه مقصود او را بفهماند ومعلوم باشد که برای وصیت کرد ننوشته، باید مطابق آن عمل کنند.
شهادت زنان و مردان عادل ونیز قسم خوردن وشهادت کافر ذمی عادل نیز دربرخی موارد مسموع است.
6 Comments
Wow, incredible blog structure! How long have you ever been running a blog for?
you make blogging glance easy. The overall glance of your site
is excellent, as well as the content material! You can see similar here ecommerce
I think this is among the most important information for me.
And i am glad reading your article. But want to remark
on some general things, The web site style is ideal, the articles
is really nice : D. Good job, cheers I saw similar here:
Sklep internetowy
This is really attention-grabbing, You are an overly professional blogger.
I’ve joined your feed and look ahead to in quest of extra of your wonderful post.
Also, I’ve shared your website in my social networks I saw similar
here: E-commerce
Howdy! Do you know if they make any plugins to help with SEO?
I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords
but I’m not seeing very good results. If you know of any
please share. Thanks! You can read similar text here: Sklep internetowy
It’s very interesting! If you need help, look here: ARA Agency
Hello! Do you know if they make any plugins to help with SEO?
I’m trying to get my website to rank for some targeted keywords but
I’m not seeing very good success. If you know of any please share.
Thanks! I saw similar art here: Backlink Portfolio