بروز رسانی 1403/06/21
حد قذف مجازاتی است که در برابر قذف به عنوان یکی از مصادیق توهین و افترا به دیگران تعیین شده است
چرا که باعث از بین رفتن آبرو و حیثیت دیگران می رود
و می تواند آسیب های روحی و روانی جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد
مخصوصا در جوامعی که پایبندی به اصول سنتی بسیار زیاد است
و خانواده ها و جامعه ممکن است به صرف شنیدن حرفی از دیگران اعضای خود را طرد کنند
و ارتباط با وی را ممنوع کنند. حتی در برخی مواقع برای کسانی که با آن ها روابط دارند هم مجازات هایی تعیین می شود.
به همین دلیل قذف کردن دیگران کار ناپسندیده ای است که انجام دادن آن با مجازات هایی همراه است.
لغتنامه دهخدا قذف را اینگونه تعریف کرده است: سنگ انداختن، به زنا بازخواندن، به فحش دشنام دادن.
در موارد شرعی و حقوقی هم به معنای نسبت دادن ناروا و نادرست زنا یا لواط به دیگری می باشد.
در واقع ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی
قذف عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر هرچند مرده باشد.
ماده ۲۴۶ قانون مجازات اسلامی
قذف باید روشن و بدون ابهام بوده، نسبت دهنده به معنای لفظ آگاه و قصد انتساب داشته باشد گرچه مقذوف یا مخاطب در حین قذف از مفاد آن آگاه نباشد.
تبصره: قذف علاوه بر لفظ با نوشتن، هرچند به شیوه الکترونیکی نیز محقق می شود.
بنا بر آنچه گفته شد این ویژگی ها باید وجود داشته باشد:
1- فرد باید اتهام را به طور صریح و واضح بیان کند؛
2- فرد نسبت به آنچه که می خواهد به دیگری انتصاب دهید باید آگاهی داشته باشد، یعنی بداند چه چیزی را می خواهد به دیگری نسبت بدهد؛
3- و با قصد و نیت این انتساب را انجام دهد.
ماده ۲۴۷ قانون مجازات اسلامی
هرگاه کسی به فرزند مشروع خود بگوید «تو فرزند من نیستی» و یا به فرزند مشروع دیگری بگوید «تو فرزند پدرت نیستی»، قذف مادر وی محسوب می شود.
در واقع لزومی ندارد که فرد مقذوف مستقیما مورد خطاب واقع شود.
بلکه نسبت دادن صفت هایی که نشان از لواط یا زنا دارد، به طور غیر مستقیم هم می تواند حد قذف ایحاد کند.
ماده ۲۵۹ قانون مجازات اسلامی
پدر یا جد پدری که فرزند یا نوه خود را قذف کند به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می گردد.
اما هرگاه قرینه ای در بین باشد که مشخص گردد منظور قذف نبوده است، حد ثابت نمی شود ( ماده ۲۴۸ قانون مجازات اسلامی).
برای مثال: هرگاه کسی به دیگری بگوید «تو با فلان زن زنا یا با فلان مرد لواط کرده ای» فقط نسبت به مخاطب، قاذف محسوب می شود (ماده ۲۴۹ قانون مجازات اسلامی).
ماده ۲۵۲ قانون مجازات اسلامی کسی که به قصد نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری، الفاظی غیر از زنا یا لواط به کار ببرد
که صریح در انتساب زنا یا لواط به افرادی از قبیل همسر، پدر، مادر، خواهر یا برادر مخاطب باشد،
نسبت به کسی که زنا یا لواط را به او نسبت داده است،
محکوم به حد قذف و درباره مخاطب اگر به علت این انتساب اذیت شده باشد، به مجازات توهین محکوم می گردد.
ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی حد قذف، هشتاد ضربه شلاق است.
در واقع هر کسی که به دیگری تهمت زنا یا لواط بزند و نتواند آن را ثابت کند به 80 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
ماده ۲۵۶ قانون مجازات اسلامی:
کسی که چند نفر را به طور جداگانه قذف کند خواه همه آن ها با هم، خواه جداگانه شکایت کنند،
در برابر قذف هر یک، حد مستقلی بر او جاری می شود.
ماده ۲۵۷ قانون مجازات اسلامی:
کسی که چند نفر را به یک لفظ قذف نماید هر کدام از قذف شوندگان می تواند جداگانه شکایت نماید
و در صورت صدور حکم محکومیت، اجرای آن را مطالبه کند.
چنانچه قذف شوندگان یکجا شکایت نمایند بیش از یک حد جاری نمی شود.
ماده ۲۵۸ قانون مجازات اسلامی:
کسی که دیگری را به یک یا چند سبب، یکبار یا بیشتر قبل از اجرای حد، قذف نماید فقط به یک حد محکوم می شود،
لکن اگر پس از اجرای حد، قذف را تکرار نماید حد نیز تکرار می شود و اگر بگوید آنچه گفته ام حق بود
به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می گردد.
ماده ۲۶۰ قانون مجازات اسلامی
حد قذف اگر اجراء نشده و مقذوف نیز گذشت نکرده باشد به همه ورثه به غیر از همسر منتقل می گردد
و هریک از ورثه می تواند تعقیب و اجرای آن را مطالبه کند هر چند دیگران گذشت کرده باشند.
تبصره: در صورتی که قاذف، پدر یا جد پدری وارث باشد، وارث نمی تواند تعقیب متهم یا اجرای حد را مطالبه کند.
ماده ۲۵۱ قانون مجازات اسلامی قذف در صورتی موجب حد می شود که مقذوف در هنگام قذف
بالغ، عاقل، مسلمان، معین و غیرمتظاهر به زنا یا لواط باشد.
تبصره ۱: هرگاه مقذوف، نابالغ، مجنون، غیرمسلمان یا غیرمعین باشد
قذف کننده به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم میشود
لکن قذف متظاهر به زنا یا لواط، مجازات ندارد.
تبصره ۲: قذف کسی که متظاهر به زنا یا لواط است نسبت به آنچه متظاهر به آن نیست موجب حد است
مثل نسبت دادن لواط به کسی که متظاهر به زنا است.
ماده ۲۵۳ قانون مجازات اسلامی: هرگاه کسی زنا یا لواطی که موجب حد نیست
مانند زنا یا لواط در حال اکراه یا عدم بلوغ را به دیگری نسبت دهد به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شود.
ماده ۲۵۴ قانون مجازات اسلامی:
نسبت دادن زنا یا لواط به کسی که به خاطر همان زنا یا لواط محکوم به حد شده است، قبل از توبه مقذوف، مجازات ندارد.
بر اساس ماده ۲۵۵ قانون مجازات اسلامی
حد قذف حق الناس است و تعقیب و اجرای مجازات منوط به مطالبه مقذوف است.
در صورت گذشت مقذوف در هر مرحله، حسب مورد تعقیب، رسیدگی و اجرای مجازات موقوف می شود.
الف- هرگاه مقذوف، قاذف را تصدیق نماید یعنی قدف به اثبات برسد؛
ب- هرگاه آنچه به مقذوف نسبت داده شده با شهادت یا علم قاضی اثبات شود؛
پ- هرگاه مقذوف و درصورت فوت وی، ورثه او، گذشت کند؛
ت- هرگاه مردی زنش را پس از قذف به زنای پیش از زوجیت یا زمان زوجیت لعان کند؛
ث- هرگاه دو نفر یکدیگر را قذف کنند، خواه قذف آنها همانند، خواه مختلف باشد.
تبصره: مجازات مرتکبان در بند(ث)، سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش است.
ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی
هر کس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلم و یا هریک از انبیاء عظام الهی را دشنام دهد یا قذف کند ساب النبی است و به اعدام محکوم می شود.
تبصره: قذف هر یک از ائمه معصومین علیهم السلام و یا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یا دشنام به ایشان در حکم سب نبی است.
ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی
هرگاه متهم به سب، ادعاء نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان
یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده است ساب النبی محسوب نمی شود.
تبصره: هرگاه سب در حالت مستی یا غضب یا به نقل از دیگری باشد و صدق اهانت کند موجب تعزیر تا هفتاد و چهار ضربه شلاق است.
4 Comments
سلام، وقتتون بخیر
توهینهایی مثل مادرت/خواهرت رو … قذف محسوب میشن؟
سلام بله می تواند باشد
اگر نسبت به زنا یا لواط داشته باشد مشمول می شود .
اگرکسی موقع مجادله به طرف مقابا بگوید چرا فیلم برداری می کنی خودم شمارا از زیر شوهرم کشیدم بیرون فیلم اش هم برداشته شود جرم قذف برایش صدق میکند یا نه
با سلام
دعواهایی که گاها بین زن و شوهر اتفاق افتاده و فحش هایی رد و بدل میشود امکان دارد در حیطه قذف طبقه بندی شوند؟