ادغام شرکت های تجاری

نحوه ادغام شرکت های تجاری به چه صورت است؟

 

ادغام شرکت های تجاری در بسیاری از موارد ممکن است اتفاق بیفتد.
حتی در برخی مورد ممکن است دو شرکت رقبی با همدیگر ادغام شوند همانند:

ادغام چیلیوری و ریحون که دو شرکت سفارش غذای آنلاین می باشند.

این کار می تواند به دلایل و با انگیزه های مختلفی صورت بگیرد.

در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم که ادغام شرکت های تجاری چگونه و با استفاده ز چه سازوکارهایی ممکن است؟

 

ادغام شرکت های تجاری

 

ادغام شرکت های تجاری به چه معنا است؟

اقدامی که بر اساس آن چند شرکت، ضمن محو شخصیت حقوقی خود، شخصیت حقوقی واحد و جدیدی تشکیل دهند

یا در شخصیت حقوقی دیگری جذب شوند که در نتیجه آن تمامی تعهدات و حقوق شرکت های ادغام شده به شرکت جدید منتقل خواهد شد.

در این حالت شرکت های ادغام شده لزوما رقیب همدیگر نیستند و یا کار مشابهی را انجام نمی دهند.

برای مثال ممکن است یک شرکت تولید کننده صفحه نمایش در یک شرکت تولید کننده لوازم منزل ادغام شود

که یکی از محصولات آن تلویزیون است و نیاز به صفحه نمایش دارد.

مطلب مرتبط: وکیل شرکت چه وظایفی دارد؟

 

انواع ادغام شرکت های تجاری:

۱- ادغام ساده یا یک جانبه

ادغام ساده آن است که یک یا چند شرکت تجاری در یک شرکت تجاری دیگر ادغام می شود

به طوری که شخصیت حقوقی شرکت یا شرکت های ادغام شونده محو شده و از بین می رود

ولی شخصیت حقوقی شرکت پذیرنده به قوت و اعتبار خود باقی می ماند

و کلیه حقوق و تعهدات، دارایی، دیون و مطالبات شرکت یا شرکت های ادغام شونده به شرکت پذیرنده منتقل می شود

که در ماده ۱۰۵ قانون برنامه پنجم توسعه کشور از این نوع ادغام تحت عنوان ادغام یک جانبه یاد شده است.

بیشتر بخوانید: ثبت شرکت با مسئولیت محدود

 

۲-ادغام دو یا چند جانبه یا ادغام ترکیبی

ادغام ترکیبی آن است که دو یا چند شرکت تجاری با یکدیگر ادغام می شود به طوری که شخصیت حقوقی هر دو طرف قرارداد

از بین رفته و از ترکیب آن ها شرکت تجاری جدیدی با شخصیت حقوقی جدید ایجاد می شود

و در نتیجه ادغام، کلیه حقوق و تعهدات، دارایی، دیون و مطالبات شرکت یا شرکت های موضوع ادغام به شرکت جدید منتقل می شود

که در ماده ۱۰۵ قانون برنامه پنجم توسعه کشور از ادغام مزبور به عنوان ادغام دو یا چند جانبه تعبیر شده است.

بیشتر بخوانید: ثبت شرکت سهامی خاص

روش های ادغام شرکت های تجاری

بنا بر مصلحت و نیازهای متفاوت سه روش مختلف ادغام وجود دارد که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد:

 ۱- روش افقی

در این روش شرکت های رقیب با محصول یک یکسان در یک منطقه جغرافیایی تصاحب می شوند

و هدف از آن افزایش سهم بازار و کسب قدرت بازار است.

همانند آنچه که در بالا در مورد چیلیوری و ریحون اشاره شد.

 

۲- روش عمودی:

در ادغام به روش عمودی، شرکت هایی در زنجیره ارزش شرکت تصاحب کننده (تامین کننده، توزیع کننده و خریدار) وجود دارند،

تصاحب می شوند و هدف از استفاده این روش، رسیدن به صرفه جویی در هزینه های خرید، فروش و توزیع است.

همانند ادغام آلونک در شیپور

مطلب مرتبط: ثبت شرکت نسبی

 

۳-روش نا همگون:

در این روش، شرکت های خریدار به همه صنایع سودآور وارد شده و شرکت های نا مرتبط را

(که از نظر عملیات و هدف هیچ وجه مشترکی با یکدیگر ندارند) خریداری می کنند.

مانند: خرید فیدیبو توسط دیجیکالا

مطالبی که ممکن است برای ما مفید باشد:

تغییر موضوع شرکت

تغییر نام شرکت

تغییرآدرس شرکت

ثبت شرکت تضامنی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی