ادغام شرکت های تجاری در بسیاری از موارد ممکن است اتفاق بیفتد.
حتی در برخی مورد ممکن است دو شرکت رقبی با همدیگر ادغام شوند همانند:
ادغام چیلیوری و ریحون که دو شرکت سفارش غذای آنلاین می باشند.
این کار می تواند به دلایل و با انگیزه های مختلفی صورت بگیرد.
در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم که ادغام شرکت های تجاری چگونه و با استفاده ز چه سازوکارهایی ممکن است؟
اقدامی که بر اساس آن چند شرکت، ضمن محو شخصیت حقوقی خود، شخصیت حقوقی واحد و جدیدی تشکیل دهند
یا در شخصیت حقوقی دیگری جذب شوند که در نتیجه آن تمامی تعهدات و حقوق شرکت های ادغام شده به شرکت جدید منتقل خواهد شد.
در این حالت شرکت های ادغام شده لزوما رقیب همدیگر نیستند و یا کار مشابهی را انجام نمی دهند.
برای مثال ممکن است یک شرکت تولید کننده صفحه نمایش در یک شرکت تولید کننده لوازم منزل ادغام شود
که یکی از محصولات آن تلویزیون است و نیاز به صفحه نمایش دارد.
مطلب مرتبط: وکیل شرکت چه وظایفی دارد؟
ادغام ساده آن است که یک یا چند شرکت تجاری در یک شرکت تجاری دیگر ادغام می شود
به طوری که شخصیت حقوقی شرکت یا شرکت های ادغام شونده محو شده و از بین می رود
ولی شخصیت حقوقی شرکت پذیرنده به قوت و اعتبار خود باقی می ماند
و کلیه حقوق و تعهدات، دارایی، دیون و مطالبات شرکت یا شرکت های ادغام شونده به شرکت پذیرنده منتقل می شود
که در ماده 105 قانون برنامه پنجم توسعه کشور از این نوع ادغام تحت عنوان ادغام یک جانبه یاد شده است.
بیشتر بخوانید: ثبت شرکت با مسئولیت محدود
ادغام ترکیبی آن است که دو یا چند شرکت تجاری با یکدیگر ادغام می شود به طوری که شخصیت حقوقی هر دو طرف قرارداد
از بین رفته و از ترکیب آن ها شرکت تجاری جدیدی با شخصیت حقوقی جدید ایجاد می شود
و در نتیجه ادغام، کلیه حقوق و تعهدات، دارایی، دیون و مطالبات شرکت یا شرکت های موضوع ادغام به شرکت جدید منتقل می شود
که در ماده 105 قانون برنامه پنجم توسعه کشور از ادغام مزبور به عنوان ادغام دو یا چند جانبه تعبیر شده است.
بیشتر بخوانید: ثبت شرکت سهامی خاص
بنا بر مصلحت و نیازهای متفاوت سه روش مختلف ادغام وجود دارد که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد:
در این روش شرکت های رقیب با محصول یک یکسان در یک منطقه جغرافیایی تصاحب می شوند
و هدف از آن افزایش سهم بازار و کسب قدرت بازار است.
همانند آنچه که در بالا در مورد چیلیوری و ریحون اشاره شد.
در ادغام به روش عمودی، شرکت هایی در زنجیره ارزش شرکت تصاحب کننده (تامین کننده، توزیع کننده و خریدار) وجود دارند،
تصاحب می شوند و هدف از استفاده این روش، رسیدن به صرفه جویی در هزینه های خرید، فروش و توزیع است.
همانند ادغام آلونک در شیپور
مطلب مرتبط: ثبت شرکت نسبی
در این روش، شرکت های خریدار به همه صنایع سودآور وارد شده و شرکت های نا مرتبط را
(که از نظر عملیات و هدف هیچ وجه مشترکی با یکدیگر ندارند) خریداری می کنند.
مانند: خرید فیدیبو توسط دیجیکالا
مطالبی که ممکن است برای ما مفید باشد: